chevron-left chevron-right

Nie byłeś na 4Developers? Możesz tego żałować! Dowiedz się dlaczego.

W poniedziałek, 3 kwietnia 2017 odbyła się konferencja 4Developers. Miałem przyjemność wziąć w niej udział jako Media Partner. Zamierzam opisać czym była ta konferencja, co zadziałało, a co można poprawić przy okazji następnej edycji.

Media Partner to brzmi dumnie

Była to pierwsza konferencja w której uczestniczyłem w nowej roli, jako partner medialny konferencji. To było miłe uczucie zobaczyć logo na materiałach z konferencji (nauczka na przyszłość - uprościć logo poprzez usunięcie zbędnego tekstu).

Niezmiernie miło było spotkać się z innymi partnerami medialnymi, których miałem okazję poznać przy okazji innych konferencji.

Konferencja z mojego punktu widzenia

Na konferencję przybyłem w dniu konferencji rano, ok. 9:00. Spotkało mnie to czego się spodziewałem, czyli wielka kolejka do rejestracji. Miłym akcentem było rozdawanie małych karteczek mających na celu umilenie stania w kolejce. Na kartkach znajdowały się proste zadania do wykonania. Można było je wykorzystać do gry z innymi osobami będącymi w kolejce.

Niestety, już na wstępie spotkała mnie niemiła/nieoczekiwana sytuacja. Z reguły na płatnych konferencjach są rozdawane tzw. starter packi. Z reguły znajdują się tam drobne podarki dla uczestników i materiały reklamowe. Okazało się, że tym razem ich zabrakło! Dość niespotykana sytuacja, tym bardziej że w materiałach miała się znajdować karta konkursowa, pozwalająca wygrać nagrody w przerwach między prezentacjami. Dodatkowo, okazało się że identyfikatory nie były jednolite. W moim przypadku nie dostałem fajnie wyglądającej smyczy konferencyjnej tylko zastępczą, o wiele mniej atrakcyjną. Bynajmniej nie miało to związku z tym, że uczestniczyłem w konferencji jako partner medialny.

Na szczęście, potem już było lepiej. Niemniej jednak pewien niesmak pozostał.

4developers2017-partners-zone

Jeśli chodzi o prezentacje, niestety nie zdążyłem na pierwszą prezentację, którą sobie zaplanowałem. Wykorzystałem ten czas na odwiedzenie stoisk w Partners Zone. Wszystkie stoiska skupiały się głównie na pozyskiwaniu pracowników, ale można było zdobyć tam ciekawe gadżety: kubki termiczne, kubki, piankowe miecze czy małe manualne gry logiczne.

Udało mi się być na 7 prezentacjach związanych z JS, Gamedev'em oraz szeroko rozumianym Frontendem. Ich poziom był różny, ale o tym możesz przeczytać poniżej.

5 architectures of asynchronous JavaScript - Tomasz Ducin (ścieżka JS)

4developers2017-tomasz-duchcin

Prezentacja dotyczyła obsługi synchronicznego i asynchronicznego kodu. Prezentujący przedstawił ciekawe podejście dotyczące zrozumienia istoty asynchroniczności bazując na doświadczeniach z życia każdego człowieka. Następnie przeszedł od opisywania prostych przykładów bazujących na obsłudze Promises.

Kolejnym punktem prezentacji było omówienie bardziej skomplikowanych przykładów bazujących na generatorach i async/await. Nie ukrywam, że było to inspirujące wystąpienie.

Web and computer music - Bartosz Krawczyk (ścieżka Frontend)

4developers2017-bartosz-krawczyk

Temat prezentacji był związany z tworzeniem muzyki za pomocą kodu JS oraz z podłączaniem urządzeń zewnętrznych i obsługiwanie za ich pomocą prostych aplikacji napisanych w JS. Szczerze mówiąc, spodziewałem się więcej po tej prezentacji. Z mojego punktu widzenia wyglądało to tak jakby prezentacja została zrobiona dzień wcześniej i autor nie miał czasu, aby przygotować bardziej rozbudowany przykład pokazujący pełnię możliwości API.

Using the Web Speech API with WebVR - Marta Bondyra (ścieżka Frontend)

4developers2017-marta-bondyra

WebVR jest od jakiegoś czasu miodnym tematem dyskusji między programistami. Niestety, API do tworzenia rozwiązań wirtualnej rzeczywistości posiada spore ograniczenie jakim jest brak jednolitego standardu implementacji tego rozwiązania jak i wymaga bardzo mocnego sprzętu + sprzętu do wizualizacji.

Podczas prezentacji zaprezentowano możliwości WebVR poprzez wyświetlenie ich w przeglądarce. To było zupełnie nieefektowne, ponieważ brakowało efektów związanych z przestrzenią, które występują gdy nosi się odpowiedni sprzęt do wizualizacji na głowie.

Dodatkowo, widać było że prezenterka nie prowadziła do tej pory prezentacji na tego typu wydarzeniach. Brak przygotowania i mnóstwo stresu nie pomogły jej w ukryciu braku tego doświadczenia. Pytanie, czy tego typu konferencje są odpowiednim miejscem, aby się uczyć jak prowadzić prezentację? W końcu ludzie płacą dość spore pieniądze za uczestnictwo w tego wydarzeniach.

Browsers behind your back - Phil Nash (ścieżka JS)

4developers2017-phil-nash

To była druga prezentacja prowadzona przez Phila Nasha tego dni. Nawiązywała w pewnym stopniu do pierwszej prezentacji w punkcie związanym z IndexedDB. Podczas tej części prezentacji poruszony został temat związany z Service Workerami i działaniem aplikacji webowej, gdy przeglądarka utraci połączenie z Internetem. Bardzo inspirująca, ciekawa i na pewno wiele z niej wyniosłem. Slajdy z tej prezentacji można zobaczyć na tej stronie.

Real Boxing 2 Rocky Cloud Mechanics, Use Cases and Solutions - Bartosz Firyn (ścieżka Gamedev)

Wybór tej prezentacji był dość nieoczywisty. Wynikało to z tego, że akurat o danej godzinie pozostałe tematy z innych ścieżek nie wyglądały dla mnie wystarczająco ciekawie. Postanowiłem zapoznać się z tematem, z którym do tej pory miałem mało do czynienia czyli hostowaniem danych z gier mobilnych na różnego rodzaju rozwiązaniach typu Cloud czy CDN. Podczas prezentacji dowiedziałem się jak wygląda problematyka dostarczania danych do gier mobilnych przy ograniczeniach stawianych przez Google App Store (dotyczących maksymalnej wielkości pliku instalacji).

Dowiedziałem się, że warto planować zużycie danych w swoich aplikacjach mobilnych z wyprzedzeniem. Dzięki czemu można będzie uniknąć zbyt wysokich opłat za przechowywanie danych, co może doprowadzić mniejsze projekty do braku opłacalności czy też bankructwa.

Na prezentacji frekwencja była dość mizerna, ale tematyka była dość ciekawa.

Znajdź swoje korzenie. Dziedziczenie w JavaScript - Agata Malec-Sromek (ścieżka JS)

4developers2017-agata-malec-sromek

Ta prezentacja była swego rodzaju powtórzeniem podstaw przez prezenterkę. Omówiono problemy związane z dziedziczeniem. Prezentacja dobra dla początkujących programistów JS.

Pogromcy mitów: HTTP/2 i wydajność stron WWW - Piotr Stapp (ścieżka Frontend)

4developers2017-piotr-stapp

W mojej opinii zdecydowanie najciekawsza prezentacja na której byłem podczas konferencji 4Developers 2017. Sposób prezentacji danych oraz sposób prowadzenia prezentacji był rewelacyjny. Dodatkowo, przedstawione informacje na pewno zostaną przeze mnie wykorzystane przy następnych projektach.

Widać, że HTTP/2 dostarcza nam mnóstwa nowych możliwości. Dzięki czemu tak naprawdę można się zastanowić, czy potrzebujemy łączyć wiele małych plików w jeden, aby oszczędzać na requestach? Czy potrzebujemy rozwiązań typu Webpack, aby tworzyły bundle plików JS?

Czy polecam tą konferencję?

Pomijając małe zgrzyty przy rejestracji oraz fakt, że nie wszystkie prezentacje trzymały najwyższy poziom (to się wszędzie będzie zdarzać) to pobyt na konferencji uznałem za męczący lecz udany. Na pewno mogę polecić uczestnictwo w konferencji wszystkim tym, którzy szukają inspiracji do swojej pracy lub przyszłej kariery (jeśli chodzi o studentów). Na pewno bardzo miło było spotkać wiele różnych osób, zajmujących się różnymi dziedzinami IT. Warto się wybrać na inne ścieżki tematyczne, niezwiązane z tym czym się na co dzień zajmujesz, bo może się okazać, że będą tam bardzo interesujące prezentacje.