chevron-left chevron-right

Daj Się Poznać 2017 – raport z działań. Część 1

Jakiś czas temu ogłoszono inicjatywę pod tytułem Daj Się Poznać 2017. Jest to konkurs skierowany do programistów i osób, które chcą się nauczyć programować. Jej celem jest zmotywowanie ludzi do realizacji projektów, które siedzą im w głowach, ale z jakiegoś powodu nie mieli albo chęci, albo czasu na to by je zrealizować. Dodatkowym wymogiem jest prowadzenie bloga na którym przynajmniej 2 razy w tygodniu będą się pojawiały wpisy odpowiednio oznaczone.

O powodach wzięcia udziału w konkursie

Postanowiłem wziąć udział w tym konkursie z kilku powodów:

  1. Potrzebowałem motywacji do częstszego pisania na blogu,
  2. Potrzebowałem motywacji, aby w końcu zrealizować jeden z wielu projektów który mam gdzieś odłożony na bok,
  3. To może być ostatni moment, aby znaleźć wolną chwilę na poboczny projekt,
  4. Chciałem się spróbować,
  5. Potrzebuję prostego narzędzia na własne potrzeby.

Przystępując do tego konkursu największe obawy miałem odnośnie pisania dwóch postów tygodniowo. Jak sam/sama wiesz różnie bywało z regularnością pojawiania się wpisów na tym blogu, a tu taka zmiana.

Jaki projekt realizuję?

Projekt, który planuję zrealizować jest dość złożony. Jego celem jest zbudowanie narzędzia, który pozwoli w łatwy i przystępny sposób zarządzać rozgrywkami ligowymi. Na początek, będę się skupiał na stworzeniu narzędzia, który pozwoli mi łatwo aktualizować wyniki meczów i statystyki meczowe dla rozgrywek piłki nożnej halowej w których uczestniczę. Więcej informacji znajdziesz na stronie: United Team Sosnowiec. Na dalszym etapie idealnie byłoby stworzyć możliwość definiowania jakichkolwiek rozgrywek sportowych i implementacji reguł punktowania tak, aby narzędzie było jak najbardziej uniwersalne w użytku. Projekt będzie składał się z kilku części:

  • Interfejs webowy do zarządzania ligami - oparty na React, Redux i WordPress REST API,
  • Klient REST do komunikacji z WordPress REST API, przystosowany do potrzeb aplikacji,
  • Aplikacja mobilna do zarządzania ligami - oparty na React Native.

Rozważam też użycie innych technologii, ale to wyjdzie w praniu. Interfejs webowy będzie dostępny pod dedykowaną domeną: leaguestats.io. Na razie tam nic nie ma i będę musiał tam zbudować jakiś landing page.

Jak wyglądają postępy w realizacji projektu?

Konkurs oficjalnie miał się zacząć w środę, 1-go marca, ale ze względu na kłopoty Amazonu wystartował dopiero w czwartek. Sam zacząłem pracę nad projektem już we wtorek (jednak choroba czasem się przydaje) i do tej pory staram się wygospodarować przynajmniej godzinę dzienne na pracę nad projektem.

Postępy można śledzić na repozytorium projektu na GitHubie. Na razie nie mam pomysłu na to, jak powinna taka aplikacja wyglądać więc zostawiam to na później.

W chwili obecnej skupiam się na funkcjonalności. Ma powstać pierwszy MVP (Minimum Valuable Product), który pozwoli na:

  • Tworzenie nowych rogrywek,
  • Tworzenie nowych sezonów ligowych,
  • Tworzenie nowych zespołów,
  • Tworzenie nowych zawodników,
  • Definiowanie statystyk meczowych,
  • Tworzenie meczów w wybranych rozgrywkach.

Oczywiście, oprócz tworzenia nowych rzeczy będzie również możliwość edycji istniejących elementów, bądź też usuwanie ich z systemu.

Być może projekt oprę na eksperymencie, który kiedyś stworzyłem, a który dotyczył odwzorowania tabeli ligowej w meczach Premier League w sezonie 2011/2012.

W najbliższych tygodniach, w kolejnych raportach tygodniowych powinny pojawiać się pierwsze grafiki przedstawiające wygląd systemu w danym momencie.

Podsumowanie

Tak wygląda sytuacja na chwilę obecną. Zgłosiłem się do konkursu, zacząłem pracę nad projektem i kolejnymi wpisami na blogu. Teraz trzeba trzymać kciuki za mnie, abym wytrwał do końca trwania konkursu, czyli do końca maja. Do tego czasu powinny się pojawiać 2 wpisy tygodniowo na blogu, z czego jeden będzie raportem z postępów projektu. Jeśli uda mi się wytrwać do końca i okaże się, że projekt nie jest taki zły, to może uda się wygrać jedną z nagród w konkursie. Kto wie?

W każdym bądź razie, największą wygraną będzie zrealizowany projekt, który mi chodzi po głowie od bardzo długiego czasu oraz zwiększenie częstotliwości pojawiania się wpisów na blogu (co może, ale nie musi się przełożyć na większą liczbę czytelników bloga 🙂

Jeśli uważasz, że to jest fajny pomysł, aby wziąć udział w konkursie to nic straconego! Jeszcze jest możliwość zgłoszenia się do konkursu. Rejestrację użytkowników przedłużono do 12 marca 2017. Nie trać czasu! Zmotywuj się i stwórz coś fajnego 🙂